Dacă ar fi să vorbim despre elefantul din cameră, ce culoare ar avea el? Ca oameni din breasla publicității, știm că elementele vizuale sunt o componentă crucială a oricărei strategii de marketing: culoarea, forma, ambalajul, designul, practic tot ce atrage privirea publicului. Dar nu este doar despre a face lucrurile să arate frumos. Elementele vizuale pot fi folosite pentru a ne păcăli percepția, astfel încât să luăm decizii de cumpărare. Așadar, puneți-vă pălăria analitică și haideți să aflăm câteva trucuri psihologice în marketing și vânzări.
Am documentat câteva din elementele vizuale care ne pot influența deciziile la cumpărături și avem așa:
Psihologia culorilor: Știați că anumite culori ne pot face mai predispuși să cumpărăm ceva? Potrivit unui studiu realizat de Emerald Insight, albastrul și verdele sunt culori liniștitoare și emană încredere, în timp ce roșu și galben, deși atrag atenția, inspiră ceva mai agresiv. Dacă vedeți un produs cu mult roșu și galben în ambalaj, ar fi bine să vă uitați de două ori, asta ca să nu vă pierdeți în culori.
Culorile pot avea un efect puternic asupra emoțiilor și comportamentului nostru. De exemplu, roșul este adesea asociat cu entuziasmul și ceva ce exprimă o urgență, în timp ce albastrul este asociat cu încredere și fiabilitate. Folosirea culorilor potrivite în elementele vizuale poate ajuta la comunicarea mesajului corect către public.
Ambalajul
Clasica strategie "eye candy". Dar, să nu ne grăbim să judecăm o carte după copertă… Pentru că atunci când ceva arată frumos, este mai probabil să atragă doar atenția, dar să nu fie ceea ce ne așteptam. Un studiu de marketing arată că 64% dintre consumatori încearcă un produs nou fiind atrași doar de ambalaj. Deci, dacă vă întrebați de ce dulapurile din bucătărie sunt pline de lucruri pe care nu vă amintiți să le fi cumpărat, vă spunem noi, ambalajul.
Branding
Un anumit logo sau slogan ne poate face mai predispuși să cumpărăm ceva. Este ca atunci când vezi un produs cu un brand în care ai încredere și, dintr-o dată, simți că ești pe mâini bune. Conform studiilor de specialitate, consumatorii sunt dispuși să plătească cu până la 13% mai mult pentru produsele brandurilor în care au încredere. Acum v-ați prins de ce unele branduri pot crește prețul produselor sau serviciilor? Pentru că acel logo mic, de fapt are o putere mare.
Fotografia de produs
Dacă o fotografie îți face poftă sau te convinge să cumperi un serviciu, un obiect, etc. scopul a fost atins. Știi campaniile la TV sau Outdoor, în care vezi un burger apetisant? Ei bine, de câte ori a arătat comanda ca în poză? Un studiu efectuat de MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute) a scos la iveală faptul că fotografiile în care produsele arată foarte bine, pot genera vânzări cu până la +30%. Dacă vă gândiți să începeți o afacere de inspirație vizuală, investiți într-un fotograf bun.
Infografice
Un mod creativ și interactiv de a prezenta vizual orice tip de informații. Atunci când vedem o mulțime de informații într-un grafic frumos, trebuie să fie adevărat, nu? Este ca atunci când vezi acele "facts" pe rețelele de socializare care par convingătoare, dar care sunt doar inventate. Cu toate acestea, un infographic bine făcut poate crește traficul pe site cu până la 12%. Puteți face un test, încercați să promovați ceva online, puneți niște grafice frumoase pe ele și PAC, încep să curgă click-urile.
Acum, haideți să vorbim despre câteva trucuri psihologice de vânzări, care folosesc elemente vizuale pentru a ne influența deciziile la shopping:
Lichidare de stoc: atunci când un produs este în stoc limitat poate crea un sentiment de urgență în mintea cumpărătorului. De exemplu, utilizarea unor fraze precum "au mai rămas doar 2 în stoc" sau "ediție limitată" poate face ca produsul să pară mai valoros, devenind mai dezirabil decât în mod normal.
Influența socială: Suntem animale sociale și avem tendința de a ne încrede în opiniile validate de anumite persoane în care avem încredere sau ne sunt simpatice. Folosirea elementelor vizuale în care apar alte persoane care folosesc și se bucură de produs poate fi un instrument puternic. De exemplu, o fotografie a unui client aparent fericit, care bea o anumită băutură sau se îmbracă de la un anumit brand poate converti și alți adepți să încerce acele produse.
Ancora: Acesta este un truc psihologic care prezintă un produs cu preț ridicat mai întâi, astfel încât alte produse să pară o afacere bună în comparație (vezi Black Friday…). De exemplu, dacă vindeți o linie de produse, ați putea să-l prezentați mai întâi pe cel mai scump, iar apoi pe celelalte la prețuri mai mici. Acest lucru poate face ca articolele cu preț mai mic să pară un chilipir. Cu plăcere.
Poate vă gândiți că sună ciudat, mai ales din partea unei agenții de publicitate, dar suntem ancorați în realitate și conștienți că toți am căzut în mirajul ‘’ochii văd, inima cere ‘’ . Fie că vorbim de un ambalaj eye candy, strălucitor sau de un logo creativ, cu toții suntem sensibili la tot ce înseamnă elemente vizuale. Ok, și care este soluția? Ar trebui să renunțăm la shopping?
Nici chiar așa. Adevărul este că indicii vizuali sunt doar o mică parte din ecuația vânzărilor. Sigur, ei ne pot face mai predispuși să cumpărăm ceva, dar, la sfârșitul zilei, tot noi deținem controlul asupra deciziilor noastre de cumpărare. Putem alege să fim mai atenți și foarte conștienți de ce avem cu adevărat nevoie sau nu, atunci când ne pregătim de o sesiune de cumpărături, mai ales în mediul online.
În loc de concluzie, nu uitați că nu tot ceea ce strălucește este și prețios sau de calitate. Deși instrumentele vizuale sunt o componentă puternică în lumea materială și, mai ales acum, în lumea digitală, odată cu o putere mare vine și o responsabilitate pe măsura. În schimb, filmulețele cu pisici sunt inofensive și vor prinde oricând la public, în orice tip de campanie.